این پژوهش به منظور بررسی تاثیر خودپنداره و عزت نفس روی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تیزهوش و سایر مدارس شهرستان اردبیل انجام گرفته است. بر این اساس تعداد 282 نفر از دانشآموزان با روش نمونهگیری طبقهای خوشهای انتخاب و با ابزار پرسشنامه سنجیده شدهاند. نتیجه اینکه رابطهی بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در کل، در سطح اطمینان 95 درصد تائید شده و تفاوت خودپندارهی دانشآموزان دختر و پسر در تعامل با نوع مدرسه تائید نشده است، اما خودپندارهی دانشآموزان دختر از دانشآموزان پسر در سطح اطمینان 95 درصد بیشتر است. تفاوت خودپندارهی دانشآموزان انواع مدارس در سطح اطمینان 95 درصد تائید شد که ترتیب آن از بیشترین به کمترین عبارت است از: غیرانتفاعی، عادی، شاهد، نمونه دولتی، استعدادهای درخشان، تفاوت بین عزت نفس دانشآموزان دختر و پسر در تعامل با نوع مدرسه در سطح اطمینان 95 درصد معنیدار نیست، عزت نفس دانشآموزان دختر از دانشآموزان پسر در سطح اطمینان 95 درصد بیشتر است و تفاوت عزت نفس دانشآموزان انواع مدارس در سطح اطمینان 95 درصد معنیدار است. کلیدواژه: خودپنداره، عزت نفس، پیشرفت تحصیلی، استعدادهای درخشان